I netop de her uger er jeg i gang med at interviewe en masse mennesker, som er kunder hos en af mine kunder. Det er en meget positiv proces – af to grunde.
For det første er min kundes kunder ualmindeligt tilfredse. De oplever faktisk min kunde som en ven. Slå den! Og nej, det er ikke kun på grund af det professionelle niveau, men også fordi der er god kaffe i koppen, chokolade i skålen og smil på læberne.
Nu skal min kunde rent faktisk bruge alle de gode referencer i en kampagne, men faktisk burde alle ringe rundt og spørge deres kunder, hvad de synes. Det er virkelig lærerigt. Du får nemlig sandheden om:
- Hvilken del af det arbejde, du gør, der har størst effekt
- Hvad du egentlig er bedst til (måske ligger dit unikke budskab gemt her?)
- Om du ofte nok er i kontakt med dine kunder
- Og om dine kunder har tænkt sig at blive hos dig
Det bringer mig til den sidste pointe. En reference er altså ikke et logo på dit website. Det er et referat fra et menneske af kød og blod, der fortæller om dig med ord, du selv og andre kan bruge til noget. Derfor – saml på referencer. Både for din egen og for dine kunder og kommende kunders skyld!