4. af 7 kendetegn ved brands med mening og retning

Jeg hørte engang, at der kun findes to typer mennesker. Den ene type træder ind i et rum og siger: ‘Her er jeg!’. Den anden type træder ind i rummet og siger: ‘Der er du!’. De to typer kan nemt overføres til virksomheds-brands.

De brands, der klarer sig bedst på markedet i dag, er nemlig dem, der formår at fortælle om sig selv på en måde, der handler om deres kunder! De er så at sige ‘der-er-du-typer‘ og taler ‘der-er-du-sprog‘. Hvad det vil sige, vil jeg gerne illustrere med to muligheder, vi har, når vi skal fortælle andre, hvad virksomheden laver:

MULIGHED A > Forestil dig, at jeg sagde sådan her til dig:

‘Jeg arbejder i [virksomhed], der blev grundlagt i [årstal] og i dag har [x] butikker og faktisk netop nu er på vej ind i [nyt stort og kendt land]’

Ville du ikke reagere nogenlunde sådan her:

‘Wau, fedt for jer, tillykke med det hele (men jeg aner ikke, hvad det har med mig at gøre?)’

MULIGHED B > Forestil dig så, at jeg sagde sådan her i stedet: 

‘Jeg arbejder i [virksomhed], der hjælper [bestemte mennesker] med [konkret udfordring], så de lykkes med [vigtig ting i livet]’ 

Er chancen for, at du reagerer sådan her ikke markant større:

‘Wau, fedt, det kender jeg lige en, der har brug for, så det skal jeg da lige sige videre til en, jeg kender (og måske har jeg faktisk også lidt brug for det selv!)’

Rigtig mange ledere og medarbejdere svarer som i mulighed A aka ‘her-er-jeg’-måden, når de bliver spurgt, hvad virksomheden laver. Det gør de i bedste mening. For at vise, at det går godt. For at vise, at virksomheden vækster. For at være på den sikre side. Det interessante er, at gløden i deres øjne først tænder, når vi begynder at snakke om mulighed B.

Mulighed B handler nemlig om den emotionelle del af fortællingen om virksomheden. Om det, der gør jer tilgængelige og vigtige for andre mennesker. Det, der vækker nysgerrighed og gør det nemt at forstå, mærke og se sig selv i det, I står for og konkret tilbyder. Det gør indtryk på et helt andet niveau end ord om vækst og snarligt verdensherredømme. Som for eksempel når AirBnB på ‘der-er-du’-sprog fortæller om noget så ellers oplagt navlepillende som deres nye logo:

Photo by Luca Bravo

__________

Læs hele serien om de 7 kendetegn ved brands med mening og retning
1: Bring brandet foran – flet formål ind i alt
2: 3 fælder bevidste brandledere undgår
3: Gør medarbejderne til medfortællere af grundfortællingen
4: Test brandet – hvilken af de to typer er I?
5: Bliv nem at forstå – brug små ord
6: 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt
7: Derfor skal brands gøre gode venner til rollemodeller