“Hvad skal vi brande os på i vores branche for at skille os ud fra konkurrenterne?”. Mange brandingprocesser begynder med netop det spørgsmål. Ikke desto mindre er der mindst 3 højkritiske ting galt med det:

#1 Mammon og motivation lugter forskelligt
Analyser af konkurrenter og mulige huller i markedet med udsigt mammon motiverer ikke medarbejdere, der søger mening. Eller kunder, der søger troværdighed. Begynd derfor med at spørge på en anden måde: Hvad vil vi virkelig forandre og opnå med dét, netop vi gør? 

#2 Fokusér på det fede ved jer selv
At holde sit fokus på konkurrenterne og lade sig styre af, hvad de gør og ikke gør, sker altid med fare for slinger i kursen, tab af troværdighed og defokuseret differentiering. Strategisk positionering næres i langt højere grad af det her spørgsmål: Hvordan holder I jeres fokus og energi på de kunder, I er sat i verden for?  

#3 Programmer brillen anderledes 
Den interessante måde at se på konkurrencesituationen på markedet handler om at se efter det her: Hvad fokuserer konkurrenterne på i deres visioner, missioner og værdier? Hvori består deres brandløfte til kunderne? Hvad prioriterer de at blive dygtigere til?  Ser I ikke noget klart fokus hos konkurrenterne, har I ikke så meget at frygte.

Det gode eksempel
Bilbranchen er et godt eksempel på en række virksomheder, der imødekommer samme behov for kunderne, nemlig at kunne køre, og helt sikkert holder øje med konkurrerende virksomheder i spejlet konstant.

Men hvor Volvo både forretnings- og kommunikationsmæssigt fokuserer på sikkerhed og i øvrigt er kvindernes foretrukne bilmærke, fokuserer BMW på køreglæde, AUDI på forspring gennem teknik og Landrover på “go beyond”.

Hvad Volkswagen fokuserer på i disse dage gælder noget helt andet, men pointen skulle gerne være klar.

Begynd rigtigt. Bliv på den vej, der er jeres.