Autosvar er en utraditionel chance for at vise, hvem du er.
Autosvar er en overset mulighed for at komme ud med en bestemt vinkel på virksomhedens brand.
Autosvar er ikke en “nå-ja-det-skal-vi-da-også-lige-huske” ting.
Det er med stor sandsynlighed det eneste, dine kunder og kontakter hører fra dig de næste uger.
Tag dit autosvar seriøst. Ligesom alle de andre svar, du sender til dem, der mailer til dig. Og virksomhedens øvrige branding.
Sådan kan du gibe det an
1. Gør op med dig selv, hvad der er vigtigt at få med i autosvaret. Skal der stå, hvornår du er tilbage? Skal der stå, hvem man kan kontakte imens? Det noterer du på en lille fedtet seddel. Du skriver det ikke ind i dit autosvar som det første (hvilket du med garanti ellers ville have gjort).
2. Tænk på dit autosvar som en hilsen, du vil sende kunder og kontakter. Hvad lægger dig på sinde at minde dem om? Er der et godt råd, du vil dele, som samtidig understøtter virksomhedens brand? Er der f.eks. et relevant citat, en video, et blogindlæg eller en nyhedsmail, som du (igen) vil dele et link til?
3. Eller brug ferien til kundens fordel: Hvordan kan du på en måde, der er relevant for kunden fortælle om det, du laver i din ferie, mens dit autosvar er vikar i din indbakke? Lever du noget i din ferie, der faktisk er i brandets ånd og kan inspirere de kunder, der også ønsker at leve i samme ånd? Giv noget og giv slip på kontrollen og dermed den sikre, kedelige kommunikation. Skriv noget, der betyder noget for dig. Så vil det helt sikkert også betyde noget for dem, der modtager dit autosvar. Og nej, det behøver ikke være langt for at have effekt.
4. Og indsæt så til sidst teksten fra den lille fedtede seddel om, hvornår du er tilbage, hvem man kan kontakte imens og bla bla. Det er informationen. Alt det andet er brandingen.
Rigtig god ferie!