Biler

“Hvad nu, hvis vi ikke kan leve op til vores branding, når vi får rigtig travlt?”. Sådan spurgte en kunde mig fornylig, kort inden vi skulle sætte en branding proces i gang. Tankevækkende. For hvad hvis branding slet ikke behøver handle om at opfinde alt muligt nyt, man skal leve op til i tide og utide?

Her får du nogle idéer til, hvor du med fordel kan lede, hvis I skal brande jer på noget nyt – uden at gøre eller investere i noget nyt:

1) Lav en “det kunne vi aldrig finde på” liste
Hvordan kunne I aldrig finde på at behandle jeres kunder, som I måske hører dem klage over, at de er blevet udsat for andre steder?

Jeg arbejder for eksempel for en ejendomsmægler, der inden for 30-60 minutter altid vender tilbage til sælger med feedback, når en bolig har været vist frem. Det kan virke indlysende, men mange steder, går der meget længere tid, inden sælger hører noget – det er med andre ord en lille ting, der allerede er implementeret, men som har et enormt potentiale til at løfte brandet, fordi det skaber reel værdi for kunderne.

2) Brug begrænsningerne – hvis de er der af en god grund
Hvad er det lille ekstra, I slet ikke kan lade være med at gøre for at sikre jer, at kunden får succes med det, I leverer?

Jeg var for eksempel møde på en kro, hvor der kom et ægtepar forbi, som skulle holde sølvbryllup – helt tilfældigt overhørte jeg værtinden forklare parret, hvorfor der ikke kunne være plads til flere i selskabslokalet: stolene var store. Hvorfor? Fordi man på kroen ville sikre sig, at folk sad behageligt, når de skulle tilbringe en hel aften i et selvskab hos dem. Andet ville simpelthen være utænkeligt for dem. De store stole har været der i årevis, men er aldrig blevet brugt i brandingen – eller i selvopfattelsen. Og tænk engang på, hvor dårligt man sidder mange andre steder!

3) Match det, I allerede har, med det, kunderne vil have mere af
Hvad har I lige ved hånden, som faktisk er efterspurgt?

Hvert år bliver “det bedste flyselskab” kåret, og for nogle år siden var afgørelsen ekstra interessant. Mens de andre nominerede selskaber havde investeret i bekostelig nytænkning – f.eks. havde et flyselskab sammensat flymaden af råvarer hos hentet hos lokale bønder i de områder, flyet fløj hen over på ruten – skilte et selskab sig markant ud: vinderen. Selskabet vidste, at kaptajnen og cockpittet var toppen af poppen ombord på flyet, og da cockpittet allerede var der, og kaptajnen bare sad og ventede på take off, så fandt de på at åbne døren ind til ham og byde alle børn (og voksne med lange blikke) på et kig ind i cockpittet, når de kom ombord. Det slog alt andet af banen og kostede ikke andet end nytænkning af det, der allerede var til rådighed.

Jeg håber, eksemplerne kan inspirere til, at I selv – eller med assistance fra en brandstrateg med skarpt udefra-blik – finder ind til alt det, I alligevel slet ikke kan lade være med at gøre. Så I kan bruge det aktivt til at positionere jeres brand.

Det kan godt være, det er detaljer, men de er vigtige at få frem. Både fordi de skaber værdi for kunder, og fordi de skaber intern stolthed og oplevelsen af rent faktisk at “leve brandet” – fremfor at blive brandet på noget, man frygter ikke at kunne leve op til i farten.

Lad os få skovlen under alt det værdifulde, der bliver holdt ufrivilligt hemmeligt i virksomheder rundt omkring!

Lad os gå efter branding indefra og ud!