6ADA4360BE

Enkelt er forkert, for tamt og for utilstrækkeligt i forhold til alt det, vi kan, vil og skal. Så jo mere kompliceret noget er, jo bedre er det nok. Sådan tænker du selvfølgelig ikke. Men nogen gør. Det skulle de ikke have gjort. 

Der bliver udviklet alt for mange rapporter og strategiskriv med side op og side ned om visioner, missioner og værdier. Jo længere det er, jo færre gange bliver det læst, og jo færre husker, hvad der stod. Men hvad værre er: det ene formål, som organisationen er sat i verden for, og som skal give retning til alt, hvad den foretager sig, bliver pakket ind i et helvede af lag-på-lag-ord.

Det farlige ved den slags er, at alle tror, at det, der virkelig giver mening for de mennesker, der skal engagere sig – hvad enten det er kunder eller medarbejdere – så nok “står der et sted”. Og at ingen lægger mærke til, at det ikke bare er druknet i alle de andre ord, men at det faktisk slet ikke er der! I hvert fald ikke konkret nok til at inspirere til handling, forvandling og vækst.

For enkelheden er ikke så enkel at nå frem til. Det kræver noget ekstra at finde løsningerne der, hvor problemerne har rod, og kradse nok i analyse-lakken af pæne og korrekte ord til, at den mening, der kan mærkes, og som har konsekvens, kommer frem.

Det er derfor, det ofte kræver mere – også mod, holdning og karakter – at kreere og handle ud fra en  kort og meningsfuld grundfortælling, end det gør at skrive en rapport, der giver printeren sved på panden.

Som den amerikanske præsident Abraham Lincol udtrykte det allerede i begyndelsen af 1860’erne i forbindelse med et brev, han sendte aftsted:

“I’m sorry I wrote such a long letter. I did not have the time to write a short one”. 

Gode eksempler på korte og meningsfulde grundfortællinger, fra vidt forskellige brancher, er: 

Unreasonable Institute, der i øvrigt har et menupunkt på deres site, der hedder “Our failures”

Sticks’n’Sushi, der har lavet en ret sej video under overskriften “Sådan er vi”

Familiedyrlægerne, der har et enestående fokus på tryghed

Til gengæld ærgrer det mig, at Airbnb – en af tidens hotteste cases – i deres grundfortælling om sig selv ikke får formidlet det mest meningsfulde, de står for: nemlig at få mennesker til at føle sig hjemme overalt i verden.