Dine kunder stoler ikke mest på dig, desværre. De stoler meget mere på andre, der fortæller noget (forhåbentlig godt) om det, du tilbyder. Med andre ord: Har du kunder, der vil sige noget om din virksomhed, så lad dem dog tale! Har du svært ved at spørge efter de store ord, så få 5 store råd her:
- Du gør dine kunder en tjeneste ved at spørge dem, om de vil være din reference. De kommer jo på dit website med navn og www – det er også god markedsføring for dem!
- Hvis du går forrest og finder modet til at spørge, smitter det af på dine kunder, som måske sidder med samme “det kan man da ikke” følelse over at skulle spørge efter rosende ord om sig selv.
- Gode referencer er guld værd – men det er dårlige også. Spørger du aldrig dine kunder, hvordan de oplever samarbejdet med dig, bliver du nemlig aldrig klogere på, hvordan du kan blive bedre. I værste fald står du med en fornemmelse af utilfredshed eller tilfredshed uden at vide, hvad der konkret har udløst den … og så handler du måske i en helt forkert retning.
- Husk, du behøver ikke sige “vil du ikke lave noget fed reklame for mig ved at sige, at det har været helt vildt fedt at arbejde sammen med mig med kæmpe resultater til følge” – du kan også sige “jeg prøver hele tiden at blive bedre og kunne godt tænke mig at høre, hvad du synes har været godt og skidt, så jeg kan hjælpe kunder som dig endnu bedre fremover”.
- Det, dine kunder siger om dig, er formentlig den bedste markedsføring, du kan få – den er troværdig, den kommer ikke fra dig og den kan meget vel være præcis det, der gør, at kunderne vælger dig fremfor dine konkurrenter.
Har du allerede referencer og viser dem flittigt frem, så tænk over, hvordan du kan gøre dem endnu bedre:
Skal det være video-referencer næste gang?
Har du et billede af kunden sammen med udtalelsen – eller en case?
Har du opdateret dine referencer for nylig – hvordan er sammensætningen i forhold til køn, kompetencer og virksomhedsstørrelse for eksempel?
Det er ingen skam at slette referencer med tiden, gode kunder vil altid være gode kunder. Men det er vigtigt, at du over for kommende kunder, som tjekker dit website løbende, viser, at der sker en udvikling i dine kunder – og at du ikke kun har de 5 glade kunder fra 2003 eller deromkring.
Kom, spørg efter udtalelser fra de kunder, du har haft i år. Det er også en god måde at gøre status over året! Jeg har selv lige gjort det.