Skærmbillede 2015-05-08 kl. 12.28.50

Det er ikke nok at fortælle virksomhedens brand-historie på nye måder – det er langt mere effektivt at brande jer på det, I reelt gør, som rent faktisk skaber nytteværdi for kunderne.

Vinderen af titlen “årets frisør” ved Beauty Award 2015, Zenz, siger ikke bare, at de “laver organisk hår”, de får skønhed og sundhed til at hænge sammen ved (ikke) at gøre 13 ting, inklusiv ikke at farve vipper og bryn. Afsted – brand jer på fravalgene!

Teleselskabet Call me siger ikke bare, at de står for at “tale ordentligt”. De udvikler blandt andet undervisningsmateriale i samarbejde med skoleelever, så unge kan lære at tale ordentligt. Hold næsen i sporet – det er kilometerlangt!

Dansk Artist Forbund siger ikke bare, at de er til, “fordi ingen er ens”. De har samlet en masse individuelle tilbud under overskriften “Enetimer”. Hey, det er en brand-historie, der er værd at dele!

Træskoproducenten Sweedish Hasbeens siger ikke bare, at de vil skabe “bedre sko for en bedre verden”. De går mod “billig masseproduktion” og har indarbejdet bæredygtighed i hele produktionsfasen fra materialevalg til svensk håndværk i små fabrikker.

Der er mange gode eksempler derude, heldigvis. Men det interessante er:

Hvordan bliver vi selv det gode eksempel på virksomheder, der gør, hvad vi siger?

Holder, hvad vi lover kunderne – også når det kommer til detaljerne?

Sætter bevidst handling bag brand positionen?

Målretter services, produkter og ydelser, så de understøtter det, vi står for?

Luger ud i plejer og branchenormer og udvikler egne standarder? 

Alle ønsker en unik position på markedet. Og alt for mange tror, det udelukkende kan skabes via fængende budskaber og lækre måde at fortælle brandhistorier.

Men verden er blevet gennemsigtig. Kunderne vil se det, før de tror det. Responsen på promoverende brand kampagner er faldet de seneste år (kilde: Rebecca Nadilo, Head of Engagement Planning, BBDO). Og virksomheder producerer mere indhold, forhåbentlig med nytteværdi, end nogensinde (kilde: 2014 B2B Content Marketing Trends – Content Marketing Institute):

Skærmbillede 2015-05-08 kl. 11.55.53

Så mens mange øver sig i at kunne svare på “but why?” i kølvandet på Simon Sineks absolut meningsfulde Start With Why bølge, bliver det stadig mere nødvendigt også at kunne svare på “but how?”.

Og i øvrigt bruge det, I ønsker, at brandet skal stå for, som retningsgiver for al indsats. Den unikke position opnår man kun, når man igen, igen, igen, igen, igen, igen, igen, igen, igen og så lige igen underbygger brandet med reel og kommunikerbar indsats.

De bedste brand-historier skiller sig nemlig naturligt ud, fordi de er … sande.