Differentiering står på enhver ambitiøs virksomhedsleder og marketingansvarligs liste over top-prioriteter. Det gode er, at det slet ikke er en så svær opgave, hvis man konsekvent går efter det gennemførte. 

Tænk engang på mennesker, der skiller sig ud. Du kender sikkert et par stykker. Uanset om det er på den positive eller negative måde, skiller dem, du lige nu har i tankerne, sig ikke ud, fordi de engang gjorde et eller andet. De skiller sig ud, fordi de er gennemført [indsæt selv karaktertræk], ikke?

Det er ikke spor anderledes med virksomheder. Hemmeligheden bag strategisk differentiering handler i høj grad handler om at være gennemført.

Og det er derfor, der er så mange ledige pladser på differentieringsrækkerne: Der er nemlig ikke ret mange, der følger deres differentieringsstrategi helt til dørs.

Til gengæld er der rigtig mange, der investerer i et nyt logo og en tagline, der kan stå pænt nedenunder (i punkt 6 for ellers siger grafikeren, det er grimt) og tænker: “Tjek, så er den på plads”.

Eller ser sig omkring på markedet efter differentierings-muligheder og tænker: “Hmm, den og den kan vi ikke gå med, for det er der allerede nogen, der siger”.

Men differentiering, der betyder noget for kunderne, går meget dybere end virksomhedens identitet. Den handler om relationer – hvad vi gør for hinanden, og hvordan vi kommunikerer med hinanden. Og hvor gennemført vi dermed leverer på det, vi lover.

Lav denne lille 10 trins differentierings-øvelse: 

  1. Se på jeres egen branche, der er mange, der ligner hinanden, ikke?
  2. Men hvem skiller sig ud?
  3. Og på hvad?
  4. Er det bare “overflade” eller er der indsats bag?
  5. Hvad handler den indsats om?
  6. Hvordan bliver den leveret – i alle led?
  7. Hvordan bliver den kommunikeret – i alle led?
  8. Hvor gennemførte er I selv?
  9. Hvor er I ude af trit med det, I faktisk ønsker at differentiere jer på?
  10. Eller hvad gør I målrettet, men får ikke gjort verden opmærksom på?

“Differentiering handler ikke om at finde en ledig plads, men om at sætte sig allerhelvedes tungt på en plads.”
(Line Dahl)