Trompet

Han indtog scenen i nystrøget skjorte og begyndte at fortælle, hvordan virksomheden var den bedste i branchen, faktisk den største i Skandinavien, og kunne rigtig mange vigtige ting. Efter 20 minutter sad alle tilhørende med et stort spørgsmål skrevet i panderynker: men hvad kan du gøre for os? 

Manden i skjorten havde nemlig overset en vigtig ting: en grundfortællingen skal ikke fortælles med trompet (og slet ikke en, der er så stor, at man ikke kan se dem, man spiller for). I stedet skal den gode grundfortælling de her tre ting:

  1. Den skal ikke handle om jer
    – men om dem, I gør noget for
  2. Den skal ikke bare være en, I hyrer nogen til at sætte ord på
    – det skal være en, I lever efter
  3. Den skal være så enkel, at kunderne kan huske den
    – husk, I er ikke de eneste, der skal fortælle den videre

En god grundfortælling er nødvendig i mange sammenhænge. Du har brug for den, når du også skal præsentere virksomheden udadtil. Når medarbejderne skal løfte blikket fra det, de selv arbejder med til det, I sammen arbejder for. Når “om os” siden på websitet skal laves eller opdateres. Ja, selv når du er til forældrefest, kan du ikke være i fred for den, fordi folk spørger, hvad du laver.

Men den kan være svær at sætte fyldestgørende ord på. Især hvis den skal være enkel, og det skal den. Ofte gør vi det sværere for os selv end nødvendigt, fordi vi fokuserer så meget på, hvad den skal indeholde. I stedet for hvorfor det overhovedet skal fortælles.

Og her tænker jeg ikke på, “fordi sådan en skal en virksomhed have”, “fordi vi vil styre, hvad kunderne siger om os”, “fordi medarbejderne render rundt og siger noget vidt forskelligt lige nu” eller “fordi vi mangler noget tekst til om os selv på det nye website”.

Jeg tænker på, hvorfor verden overhovedet skal bruge tid på jeres grundfortælling? Hvad er det, I vil, der er så vigtigt, at vi skal lytte? Hvad er det, I gør, som har sin berettigelse? Hvad bidrager I med, som medarbejderne og kunderne gerne vil være en del af?

Den gode grundfortælling udvikler sig naturligt over tid, som markedet, mulighederne, målgrupperne og virksomheden selv bevæger sig. Men den tager altid sit afsæt i et formål, der aldrig bør ændre sig.

Begynd der.