To minutter og 10 sekunder. Så længe får John Lewis dig til at se med i årets julefilm eller rettere julehistorie, der har titlen #ManOnTheMoon – prøv selv.

Bagefter skal du mærke efter, om du får lyst til at købe flere julegaver, der får flere til at føle sig elsket. Og om du tænker, at John Lewis nok er the place to shop. Jeg gør.

Det interessante er, at der ikke er et eneste produkt i filmen. Det her er nemlig et eksempel på branding, når det er bedst:

Manden, der i sin tid skabte indkøbsmekkaet John Lewis, havde en vision om at lave forretning ud fra en række principper, der skulle tilføre livskvalitet i alle led fra medarbejdere til kunder.

Bringing quality to life.

Den simple sætning rummer et klart brandløfte, et stærkt fokus og et dybere formål. Den giver retning til John Lewis’ strategiske indsatsområder og måde at kommunikere på.

Det er julefilmen fra 2015 ikke det eneste blændende eksempel på. Bare se den fra 2014, selv om der har sneget sig et produkt ind til sidst … eller har der?

https://youtu.be/iccscUFY860