6. af 7 kendetegn ved brands med mening og retning

I dag skal brands være B2H – ‘business to human’. De skal agere som mennesker, uanset hvem de taler til, skriver til, er i dialog med eller sælger til. Det betyder, at de tør adressere kød, blod, fordomme, følelser, ønsker, hjerner, hjerter, succeser, fejl, hele molevitten. Hvis du også brænder for at gøre jeres brand mere menneskeligt, får du her … tadaaah:

GUIDE TIL 9 MENNESKELIGE TRÆK
ETHVERT BRAND BØR TRÆNE

1. Vær noget for andre

Service, produkt, ydelse, tjeneste. Uanset hvad brandet tilbyder, står der mennesker bag. Ikke bare et kasseapparat, en url eller en flot kontorbygning. Disse mennesker har skabt noget bestemt for at gøre en bestemt forskel. Det bruger menneskelige brands aktivt ved at have et formål, som handler om at være noget for andre. Og efterlever det i alt – og fortælle om det overalt.

2. Dyrk omsorgen

Menneskelige brands er optaget af at skabe værdi for andre mennesker. Derfor holder de nøje øje med, om det de gør, også skaber reel værdi. Bliver det modtaget med ligegyldighed? Med glæde? Med bekymring? Med skepsis? De tilpasser med andre ord deres indsats, så den giver mening for andre – fra kunder til bestyrelse. Møder de modstand, møder de den med venlighed, nysgerrighed og åbenhed. Og er altid opmærksomme på, hvor de kan hjælpe.

3. Vær til at regne med

Menneskelige brands gør det, de siger. De holder, hvad de lover. Og det, de står for, holder i længden. For ingen mennesker bryder sig om at tvivle på, hvor de har andre. Og har nogen sagt, de kan løse vores problem eller opfylde vores drømme, regner vi selvfølgelig med, at det passer. Derfor er falske profiler på sociale medier, fusk med antal followers, vattede udtalelser eller mismatch mellem kultur og brand no go.

4. Brug et menneskeligt sprog

Det er ret simpelt. Brug et sprog, andre mennesker taler, læser, lytter til og forstår. Her er et lille digt om det.

5. Skru op for personligheden

Hvad er jeres brands personlighed? Er det frækt? Hyggeligt? Befriende? Dybt seriøst? Fuld af sjov og ballade? Eller direkte og uden pis? Menneskelige brands har en personlighed, der kan mærkes. Præcis som mennesker. At få f.eks. et nyhedsbrev skal føles som ven, der skriver på en bestemt måde, der inspirerer og skaber samhørighed. Look and feel. Tone of voice. Omgangstone. Værdier. Mailflowet ved online salg. Arbejd med det hele – der er muligheder i det hele.

6. Lav noget sjov i gaden

Der er mennesker i den anden ende, så husk at turde være menneske. Lav noget sjovt. Syng en sang. Del en tosset situation. Skriv om en frustration. Eller en hemmelig drøm. Vi er mest trygge ved mennesker, der ikke er perfekte, og som vi kan spejle os i på godt og ondt. Det gælder også for brands.

7. Stå ved fejl

Intet menneske er perfekt, og ingen brands er perfekte. Der står jo mennesker bag! Derfor skal der også være plads til at indrømme, dele og lære af fejl. Er det ikke sådan, vi helst vil have vores venner er? Man skal kunne sige undskyld. Indrømme skidtet. Og komme videre sammen. Det er kun menneskeligt.

8. Styrk selvindsigten

Menneskelige brands kender deres styrker og svagheder. De beskæftiger sig med identitet og ved, at udviklingsrejsen bliver ved og ved. De bruger tid på at skærpe deres bevidsthed om, hvem de er. Hvad de vil i livet. Hvad de står for. Og hvordan deres relation til andre mennesker er. Ligesom de søger selvindsigt, søger de også indsigt i deres kunder. Fordi de oprigtigt ønsker at inspirere dem, gøre en forskel for dem og betyde noget i deres liv.

9. Invester i mennesker

Menneskelige brands investerer i at lytte, lære, uddanne sig, samarbejde, bygge en kultur, finde og efterleve deres værdier, være det, de siger, de står for. Det nytter ikke, at det kun er facaden, der er pæn. Eller at bureauet har lavet en ‘fed kampagne’, som medarbejderne ikke kan se sig selv i. Eller ikke er motiverede til at efterleve. Det bliver gennemskuet. Fordi bag ethvert stærkt, menneskeligt brand står nogle mennesker. Med en stærk kultur. En fælles retning for, hvad de er igang med at skabe sammen. Og en tro på det, der er så stærk, at smitter. Og sælger.

__________

Læs hele serien om de 7 kendetegn ved brands med mening og retning
1: Bring brandet foran – flet formål ind i alt
2: 3 fælder bevidste brandledere undgår
3: Gør medarbejderne til medfortællere af grundfortællingen
4: Test brandet – hvilken af de to typer er I?
5: Bliv nem at forstå – brug små ord
6: 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt
7: Derfor skal brands gøre gode venner til rollemodeller