Overraskende mange spørger ikke deres kunder, hvad de vil have. Og mange af dem, der spørger – spørger på en måde, der ikke genererer salg. Et af de bedste eksempler er stort set enhver butik.

Det var en af mine inspirerende kunder, Eva Lisborg, der i en samtale om netop kunsten at spørge, så man får brugbare svar og indsigt nok til at sælge mere, gjorde mig opmærksom på det fantastiske eksempel, “kan jeg hjælpe med noget?”.

Du har garanteret selv fået det spørgsmål – og sikkert svaret noget a la, “jeg kigger bare”. Hvad mon du havde svaret – og var kommet ud af butikken med – hvis spørgsmålet i stedet havde været – “hvad kan jeg hjælpe med?”

En mikroskopisk forskel i måden at spørge kan give dig præcis den indsigt i kunden, der gør dig i stand til at målrettet det, du tilbyder – og sælge mere. Og tro ikke, det er anderledes, bare fordi din butik er en webshop. Spørg direkte og gerne til et behov, du tror, kunden har. Så er du godt på vej til at sælge mere.