Når du har beskæftiget dig indgående med dit fag, bliver du fagidiot (også kaldet ekspert, specialist, mentor, inspirator …). Vær stolt af det! Men oversvøm ikke dine kunder med fagudtryk! Så bliver du nemlig indforstået – og det er der ingen, der forstår.

Hvilke fagudtryk bruger du selv? Ingen? Tænk på første gang, du stiftede bekendtskab med dit fag, hvilke ord forstod du ikke dengang? Dem forstår dine kunder stadig ikke. Og din opgave er at forklare dem meningen – uden at bruge fagudtrykket – på et sprog i deres øjenhøjde.

Caution_man_ny

Som Lana Bos, der arbejder med selvsabotage (hvis du heller ikke ved, hvad det er, så tjek hendes site her) i en dialog, vi havde om at “af-fagudtrykifisere” titlen på hendes kommende bog, så glimrende udtrykte min pointe:

Ja, det er rigtigt! Hvis jeg skulle glemme at passe på fagudtrykkene igen, må jeg tænke på hvor meget mekanikere og web-mastere kan forvirre mig!

Hvem forvirrer dig? Alle, alle bruger fagudtryk, dig inklusiv. Ganske enkelt fordi de er blevet en del af vores verden og dermed ordforråd. På lige fod med tandbørste, tv og tissepause.

Fra min verden kan jeg nævne DM, USP og BHAG – nøj, hvor følte jeg mig med, da jeg i begyndelsen af 20’erne fandt ud af, hvad udtrykkene betød, jeg brugte dem hele tiden – heldigvis var ROI (det gamle), ROI (det nye), ESP og storytelling ikke kommet til dengang. I dag øver jeg mig stadig i at sige pay off, tagline og koncept på en forståelig måde …

Et andet eksempel oplevede jeg på ubehageligt nært hold, da min mands ansatte i en stille stund på vores fredelige og 100 % antivoldelige kreative tegnestue spurgte mig, om jeg havde set skydelæren? (Se her, hvis du vil vide, hvorfor det ikke var så slemt alligevel).

Hvilke fagudtryk bruger du (eller værre, tror du ikke du bruger – prøv mig)? Skriv en kommentar …