Kunden: “der sker simpelthen ikke noget – jeg holder det snart ikke ud længere, hvad skal jeg gøre?”
Mig: “nå, jamen hvor længe har du været i gang, og hvad har du gjort i den tid?”
Kunden: “jeg har været i gang en måned – og jeg har gjort a-l-t!”.
Dialogen er ikke det pure opspind.
Og jeg har haft den mere end en gang.
På ære.
Det kræver mange ting at drive en business. En af dem er tålmodighed:
- Tålmodighed til at finde budskabet og sætte ord på det
- Tålmodighed til at gentage budskabet igen og igen og igen. Og så lige igen.
- Tålmodighed til at lære kunderne at kende og tale og skrive på deres sprog
- Tålmodighed til at gå forkert og justere kursen
- Tålmodighed til at opbygge e-mail lister, lister med likers på facebook, lister med blog-læsere osv.
- Tålmodighed til at skabe værdifulde relationer med kunderne
- Tålmodighed til konstant at samle referencer og skabe ambassadører
- Tålmodighed til at få afslag fra forlag, journalister osv. og altid prøve igen
- Tålmodighed til at håndtere bl.a. tekniske udfordringer
- Tålmodighed til at være tålmodig
Jeg har netop lanceret Karrierekald – den nye vej til din rette hylde i samarbejde med min business partner, og det har virkelig krævet tålmodighed. Faktisk halvandet års tålmodighed. Og det pudsige er, at når alt endelig falder i hak, virker det så naturligt og let, at responsen ofte er, “nå ja, selvfølgelig – hvad skal I ellers i weekenden?”. Så ved man, man har fat i noget!
Husk, det er ikke så meget det at tage skridtet – men det at blive ved at gå.
Smid endelig en kommentar om, hvad der udfordrer din tålmodighed – eller hvilke erfaringer, du har med, hvad der venter for enden af tålmoden …