“En Scania er ikke dyr, den koster bare mere end andre lastbiler”. Det var det mest lærerige, jeg fik ud af engang at markedsføre Scania. For det er præcis, hvad “dyr” handler om – nemlig hvad du sammenligner dig med. Hvis det, du tilbyder, er bedre, skal det vel også koste mere?

Jeg sidder og skriver det her på et hotel i Harzen (se forklaring til sidst, hvis du savner en). Alt her er alpehytter med schnitzel og tanzbar på programmet. Undtaget Hotel Njord, hvor vi bor.

Her er den moderne, skandinaviske stil gennemført. Alt interiør har harmoniske naturfarver. I pejsestuen er der den største, lækreste longe-sofa og Cosmopolitans på drinkskortet. Her er marmeladen og hjemmelavet, teen grøn og maden sund.
Her er anderledes. Bedre!

Alligevel kan du få en 3-retters middag i restauranten for ca. 175 danske dask. Og få rettet bryn i Wellness-afdelingen (hvor små duftlys svømmer rundt i smukke fade, hvor bløde håndklæder venter i hobetal, og hvor der sågar er matchende miniature-badedyr til jacuzziernes miniature-gæster) for ca. 35 sølle dkr., hvis du da ikke hopper på “Ein Ferientag für die Frau” med hele svineriet til det, alene en luksuriøs ansigtsbehandling koster mange steder i København.

Hvorfor? Fordi priserne er sat efter alpehytte-med-schnitzel-og-tanzbar-niveau. Selv om stedet her ligger klasser over, hvad Harzen ellers byder på.

Derfor: Sammenlign aldrig dine priser med andres – men altid dit niveau. Er du bedre, tager du dig bedre betalt. Gør du ikke?

(Hov, ikke glemme forklaringen. Vi er kun taget til Harzen, fordi min mand har designet mange af hotellets møbler. Men næste gang tager vi kun til Harzen, fordi vi kender et cool hotel her … der forhåbentlig har sat priserne efter devisen, “på Hotel Njord er det ikke dyrt, det koster bare mere end på andre hoteller i Harzen”.