Min jyske svigerfar holdt fødselsdag og hans bror – som vi ikke har set længe – spurgte sikkert oprigtigt interesseret min mand: “Hvårn går et så mæ det dær computer-værk ovre i Kjøbenhavn?”.
Min mand, som er industriel designer og godt nok arbejder på, men ikke med, computere, kom med verdens korteste svar og skyndte sig videre. Det skulle han aldrig have gjort.
Hvorfor ikke? Fordi farbror long time no see måske kendte en håndfuld jyske producenter, der i den grad trænger til noget Kjøbenhavner-design!
Selvfølgelig skal du ikke gennemgå lange ubehagelige samtaler til diverse familiefester, men gør mig den tjeneste at svare passioneret og præcis, næste gang nogen spørger til din forretning eller dit job.
Din så-meget-ikke-i-din-målgruppe-på-nogen-måder-borddame kan nemlig meget vel være den direkte vej til dine potentielle kunder, hvis hun bemærker dig næste gang, hun møder en, der kunne bruge sådan en som dig … og sådan kan bemærkningerne sprede sig som ringe i vandet, hvis der vel at mærke er noget at bemærke.
Endnu en god grund til at finde ud af, hvad præcis du tilbyder dine kunder …