Hvis du har det dårligt med at sælge det, du skal tjene penge på, har du en opgave: Få det godt med det. Hurtigst muligt. Måske indebærer det, at du skal sælge noget andet. Måske skal du bare justere din opfattelse af “salg”.

For hvad er salg egentlig? At gi’ den som Sælge-Helge og proppe ting og holdninger ned i halsen på alle, der har munden på klem? Nej. Hvis det er din opfattelse af salg, kan jeg godt forstå, du har det dårligt med at sælge. Tænk på salg sådan her i stedet:

Salg er at have noget på hjertet.
Salg er at brænde for at dele noget.
Salg er at imødekomme et behov.
Salg er at gøre noget godt for andre.

Får du det ikke allerede bedre med at sælge? Hvis du forsøger at tjene penge på noget, du brænder for, er min påstand, at andre automatisk vil brænde for at få fingre i det. Din begejstring smitter nemlig. Omvendt sælger du ingenting, hvis du ikke er begejstret for det, du tilbyder. Og så skulle du måske skifte varerne på hylden ud. Spørg derfor dig selv:

Hvad har du på hjertet?
Hvad brænder du for at dele?
Hvilke behov imødekommer du?
Hvordan kan du gøre noget godt for andre?

Er dine svar bare nogenlunde skarpe, vil de fleste sige, du har en enestående mulighed for at skabe en god forretning. Men det har du ikke. Jeg har nemlig taget en sætning til mig fra min lydbog “Tribes”, som jeg hører i bilen:

“There is no such thing as opportunities, there’s only obligations”

PS Vil du lære, hvordan du gør de besøgende på dit website til kunder? Så kom til Working Brunch på fredag 20/11