Har du en forretning, markedsfører du dig hele tiden. Hvad enten du vil det eller ej. Du markedsfører dig, når du siger ja til noget. Og når du siger nej. Du markedsfører dig, når du laver en faktura. Og når du ikke gør. Du markedsfører dig, når du sender dine kunder julekort. Og når du ikke gør.

Det betyder ikke, at det ene er bedre end det andet. Det betyder bare, at du skal være klar over, at det, du ikke gør, også har en betydning. Jeg har for eksempel ikke sendt julekort til mine kunder i år. Jeg har tænkt over det. Og også over hvorfor jeg ikke gør det.

Jeg synes, man skal gøre det bemærkelsesværdigt, når man gør noget. Som da vi på min forhenværende arbejdsplads, Uncle Grey, en jul sendte alle kunder sådan et spil, man bruger om sommeren i haven. Pointen var, at kunderne aldrig fik det, de spurgte efter – de fik noget meget mere kreativt hos os. Det var værd at bemærke. Eller da et udenlandsk kreativt bureau for en del år siden sendte en julehilsen i form af en plastikpose med vand, en gulerod og et par knapper. Mon ikke alle modtagerene bemærkede kreativiteten?

Hvid du har sendt et standardkort eller skal til det, så husk at den slags har det med at drukne i mængden. Brug i stedet julehilsenen (eller en hvilken som helst anden hilsen i årets løb) til endnu engang at sprede det, der er dit budskab. Tænk ud af jule-kassen. Skab en ny tradition. Drevet af lyst – ikke pligt.

Det bringer mig tilbage til, hvorfor jeg ikke sender julehilsener i år. Jeg har lyst, men ikke fundet tiden til at udtænke det bemærkelsesværdige. Så hellere vente til efter jul. Dybest set handler det at sende hilsener jo om at ønske sine kunder det bedste – og det er da dejligt at gøre på et hvilket som helst tidspunkt af året!

Indtil da: God jul med eller uden kort.