Budskabs-brøler #1: Jo flere budskaber, jo bedre
Kender du tendensen til lige at snige et lillebitte budskab mere ind i din tekst, din tale, dit oplæg, din virksomhed? Fordi det må interessere alle? Sandheden er, at
du først bliver interessant, når du står for noget bestemt.
Derfor kræver succes, at du har styr på din virksomheds kerne-budskab. (Det er et oprydningsprojekt af de store, så få hjælp i en fart). Når det er på plads, kan du
sagtens slå på stortromme for forskellige pointer (del- eller kampagne-budskaber om du vil) i den store sammenhæng – så længe du taler, skriver og illustrerer ét
ad gangen. Så undgår du nemlig at forvirre din kunde og dig selv.
Budskabs-brøler #2: Jeg finder det da hen ad vejen
Så sent som forleden blev jeg spurgt af en kunde, om vi ikke bare kunne skrive de webtekster, så blev budskabet nok klart hen ad vejen. Svaret var og vil altid være … tadahh … NEJ. Også hvis det gælder din tale, dit oplæg, din nyhedsmail, din kæphest, ja – hvad som helst du skal præsentere.
Forstærk i stedet dit budskab – din historie – effektfuldt via din præsentation. Alt for mange gør det omvendt: laver præsentationen og prøver så (forgæves) at finde den store sammenhæng. Enhver succesfuld præsentation udspringer af en klar idé om, hvilket budskab du vil give din kunde.
Så … hvilket budskab giver du så din kunde?
Budskabs-brøler #3: Jeg må kun have EN målgruppe
Nej nej, det virker for mange virksomheder at dele kunderne op i flere målgrupper. Det, der ikke virker, er at tale til alle på én gang. Dine kunder har nemlig forskellige behov, du skal ramme for at give dem lyst til det, du tilbyder. Tal derfor direkte til hver enkelt målgruppe. Om noget, der er til at forstå (smid fagudtrykkene ud!) og er interessant. Ikke for dig. Men for målgruppen.
Når det er skrevet, er det evigt essentielt, at der er en rød tråd i det, du gør – uanset målgruppe. Hold fast i dit budskab. Eller Find Dit Budskab – Nu. Jeg vil vædde på, at du som bonus bliver skarpere på, hvem du for alvor brænder for at gøre noget for. Og … hurra … så rammer du endnu bedre. I stedet for (som i dag?) at ramme alt med puls/ ingen.
Det er ikke altid et spørgsmål om, hvor godt dine kunder kender dig. Spørg i stedet dig selv, hvor godt du kender dine kunder?
Budskabs-brøler #4: Begrænsninger er lig med begrænset indtægt
Præcis dét hører jeg hele tiden. Men se dig omkring. De virksomheder der har succes, de brands du kender, de idéer du tænder på (her tænker jeg ikke på dine egne, selv om du garanteret har mange) er begrænsede. De slår på én ting. Står for én ting. Så du kan mærke dem. Identificere dig med dem. Forstå dem uden videre. Fortælle dine venner om dem uden at blive lang i spyttet.
Koncepter er kun koncepter, fordi de er bygget om et kernebudskab, en grundidé, et fundament baseret på (dine?) dybfølte bevæggrunde og formet, så det fanger potentielle tilhængere. For at finde dit budskab, skal du rydde op, vælge fra og smide ud (alternativt fylde en skuffe mærket “mit næste firma”).
Det handler om at fjerne alt det, der står imellem dig og din succes.
Find Dit Budskab – Nu. Eller fold det ud som aldrig før.
Kom til GRATIS infomøde 24/9 kl. 9.30-10.30 på Comwell Borupgaard (Snekkersten) om det intensive og succesfremmende mentorforløb Find Dit Budskab – Nu (som begynder allerede 30. september) – og se budskabsbrøler #5 blive aflivet! Tilmeld dig infomødet på info@linedahl.dk (bare så jeg ved, hvor mange vi bliver).
|