Forleden talte jeg service med en erfaren dame inden for faget – min mormor på 89 år, som har drevet butik i mange, mange år tilbage i 50′ og 60′ erne – som prompte sagde: Folk i dag vil jo ikke have service:

“Dengang gik folk ikke og pillede, som de gør i dag. Når de kom ind i butikken, spurgte vi, hvad vi kunne hjælpe med og skulle de have et par sokker, lagde vi de forskellige farver frem på disken i den størrelse, de brugte. Sådan er det ikke i dag, der vil folk selv kigge, de vil slet ikke have service”.

Er det ikke interessant? Og det er da rigtigt – varerne ligger bag eller på disken på billeder fra butikker i gamle dage.

Billede 45

Jeg er selv så optaget af, hvordan vi kan give bedre service og være mere imødekommende overfor vores kunder, tættere på dem, at det kom fuldstændig bag på mig, at folk i dag … i hvert fald i min mormors optik … ligefrem skulle være “servicenægtere”, men selvfølgelig ændrer servicebegrebet sig også. I dag vil vi selv, vil vi!

Vi vil en anden form for service – på vores præmisser, med os “bag disken”, hvor vi viser ekspedienten, hvad vi vil have, og hvor varerne enten er nogen, vi selv co-creater eller i hvert fald selv udvælger. Vi vil pille, som min mormor siger, og ekspedienterne er til for os, ikke omvendt.

Tankevækkende.