Min virksomhed er fadder for et barn i Mellemamerika via SOS Børnebyerne, og derfor var jeg så (u)heldig at modtage denne “pakke” med posten –  en stak julekort og en bestillingsseddel. Jeg. Hader. Den. Slags.

Læs hvorfor i min åbne mail til SOS Børnebyerne under billedet …

Hej

Jeg støtter via min virksomhed et barn i en af SOS-børnebyerne og er stor tilhænger af jeres lødige og ærlige arbejde og den forskel, I gør det muligt for mennesker som mig at gøre. Derfor ærgrer det mig sådan, at jeg modtager en stak julekort fra jer. Og en bestillingsseddel.

Så kan man sidde der med sine tre julekort, som man på ingen måde har bedt om, og få dårlig samvittighed over enten at bruge dem uden at betale eller at smide dem ud. Selvfølgelig håber I på at generere en masse julekort-salg, men I kunne appellere til jeres “kunders” samvittighed på så mange andre mere meningsfulde måder end den der “stikken ned i halsen markedsføring”. Og sælge meget mere.

Jeg arbejder selv med markedsføring og tro mig – “julekort-metoden” er et levn fra en tid, vi er mange, der har lagt bag os. Hvis der er noget den moderne forbruger ikke vil, så er det at dikteres et køb – af sin samvittighed. Derimod vil vi gerne involvere os, støtte velgørende formål og være en del af meningsfulde fællesskaber, hvor vi selv vælger vores bidrag.

Heldigvis boomer markedet for velgørende sager, som almindelige mennesker kan støtte på en masse idérige, innovative og appellerende måder. Let og uden at få prakket noget ufrivilligt på. Så pas på jeres sag og på dem, der støtter den. Og fri os fra fremover som bonus at støtte et ressource-spil i form af julekort til skraldemanden.


Mange hilsener Line
Skab succes med dit budskab!

Hvad synes du om den slags? Overreagerer jeg – eller er du også videre? Smid endelig en kommentar. Også hvis du kommer fra SOS Børnebyerne. (Nej, jeg har ikke fået et svar fra dem endnu … men det kan da være, de sender et julekort)