Tillægsord. Adjektiver. Kald dem, hvad du vil. Det handler om ord, du kan sætte i stedet for “blå” i en sætning som “den blå bil”. Altså ord, der tillægger andre ord værdi. Pas på med dem.

1. Lækre tillægsord gør ikke en dårlig skrevet tekst mere lækker
2. Lækre tillægsord giver ikke en meningsløs tekst mere mening
3. Lækre tillægsord bliver hurtigt u-lækre, hvis der er for mange af dem
4. Lækre tillægsord bliver hurtigt irrelevante

Prøv engang at teste din næste tekst (eller din sidste) for lækre tillægsord:

A. Er teksten flydende og forståelig uden?
B. Giver teksten mening, hvis du sletter alle de lækre tillægsord?
C. Fylder de tilpas og appellerer de til samme billed-univers?
D. Tilfører de relevans på den måde, at det modsatte ikke ville være relevant?*

(*Eksempel: Den moderne efterårskollektion kommer på gaden nu. Har du nogensinde hørt om en kollektion, der ved lanceringen ikke var moderne? Det ville da ikke være seriøst. Havde den nu været Obama-inspireret eller Fairtrade-mærket, havde tillægsordet været relevant).

Hvorfor nu spilde så store tanker på så små ord? Fordi de kan have så stor betydning, når det kommer til at skabe værdi, forføre og … ja, kommunikere. Brug løs af dem. Men med omtanke.