Hvad rives du selv med af? Et produkts eller en ydelses fortræffeligheder? Eller de visionære tanker, folkene bag produktet eller ydelsen har? Jeg slutter mig uden tvivl til det sidste.

Jeg har nemlig produkter og ydelser nok. Når jeg vælger et par sko mere, er det (sjældent) nødvendigt – og det samme gælder spiseborde, lysestager, massager, spa-ophold …

Det jeg mener er, at din vision er vigtig. Livsvigtig. De store tanker bag det, du skaber – det WHY, der får dig til at stå op hver morgen og fortsætte det, du nu engang brænder for. Det er vigtigt, fordi det driver dig – og fordi det driver dine kunder til dig.

Vi tilslutter os en bølge. En højere tanke. Apple er et stjerne-eksempel på det.

På Facebook er der en gruppe, der hedder “once you go mac, you never go back”. True. For Apple har jo netop med deres mac-computere skabt en bølge. De laver ikke fede computere. De vil gøre verdens teknologi smuk og brugervenlig. For dig og mig. Et af resultaterne af den vision er, at de laver computere. Som den, jeg sidder og grifler på lige nu. Og – oprigtigt – elsker.

Hver dag nyder jeg den lillebitte grønne prik, der lyser så enkelt og vidner om, at der er liv i dyret. Hver dag nyder jeg lyset i tastaturet, der af sig selv kommer, når der bliver mørkt. Hver dag nyder jeg forskellen i overfladen på æblet og det rundt om. Jeg elsker min mac. Og Steve Jobs.

Hvilke visioner elsker du?

Med andre ord: Hvorfor er vigtige en hvad. Også når det handler om det, du laver. Det kan vi alle sammen lære af.