I Berlingeren i dag stod der, at BlockBuster i år regner med at sælge 22 % af sine butikker. Hvorfor så lidt? Hvorfor ikke alle butikkerne? For hvilken fremtid har en forretning, der sælger fysiske film, man skal køre ned og hente og bagefter transportere hjem i et lille plastikcover, passer godt på, se og så afsted igen – for at aflevere det?

Svaret må være: Ingen fremtid. Heller ikke for de resterende 78 % BlockBusters, som åbenbart fortsat skal bidrage til verden … med slik og chips og? I dag downloader vi vores film, streamer dem online, ser dem på vores iPhone, bruger en harddisk recorder eller gør noget nyt teknisk, jeg endnu har tilgode (der er SÅ meget at glæde sig til at vide, ik;).

Det sidste vi gør er at køre efter en film – jo mindre vi skal i biografen, et sted der trods alt stadig har en bemærkelsesværdig årsag til at være blandt os: Det store lærred og den store lyd (så længe det kan trække os til).

BlockBusters dage var store, da vi stadig lejede en Moviebox og gik hjem med den på cyklens bagagebære. Vi har udviklet os siden. Men når man har en forretning, der ikke har, så er det nok bedre at give op, tage den viden om film og filmvaner eller hvad det nu måtte være og investere den viden i noget nyt.

Bye, bye BlockBuster