Bird
Vi tegner et X på hånden, når vi skal huske kollegaens fødselsdag.

Vi taster det ind i kalenderen, når vi ikke vil misse et møde.

Vi lægger rapporten i tasken aftenen før for ikke at glemme den næste dag.

Vi hænger sedler op, når vi vil minde andre om noget vigtigt.

Hvorfor gemmer vi så grundfortællingen væk i et ringbind eller skriver den ind under “om os” på virksomhedens website og tror, at alle husker den?

Vi har brug for reminders, når vi skal huske på virksomhedens formål med at være til (ud over målet at tjene penge) i dagligdagen og sikre, at det giver retning til det, vi gør. Ellers bliver det bare glemt eller ignoreret. Så:

  1. Hvad med at skrive det ind i jeres mail-signaturer?
  2. Og øverst på kvartalsrapporterne?
  3. Måske skal det bøjes i neon i møderummet?
  4. Trykkes på jeres firma-tøj og firma-biler?
  5. Eller laves som “engangs-tatoveringer”?
  6. I kunne også indlede ugens morgenmøde med et par ord om det?
  7. Få det trykt indbydende på virksomhedens vægge?
  8. Flette det ind i hver eneste auto-reply sendt fra jeres mailsystem?
  9. Lav et velkomst-skilt med ordlyden?
  10. Afspille en video, hvor en ny medarbejder hver uge fortæller, hvad formålet betyder for hende eller ham – til inspiration for andre?

I har sikkert selv endnu bedre idéer til at huske grundfortællingen i dagligdagen. Gør noget ved dem. De fleste af dem koster en brøkdel af, hvad virksomheden bruger på at markedsføre virksomhedens brand udadtil.

I en dagligdag fuld af deadlines, delmål og drift er det så nemt at glemme, hvad det store meningsfulde formål med at gå på arbejde er – det, som medarbejderne faktisk stiller deres ressourcer til rådighed for rigtig mange timer hver uge i netop jeres virksomhed.

Men som virksomhedens (for)retning er det værd at huske. For hvis vi ikke husker vores hvorfor, kommer det aldrig til at smitte af på vores hvordan.

Indlægget her er del 5 af en serie om virksomheders grundfortælling – er du interesseret i mere, så læs også >>
“Hvem tør trække grundfortællingen gennem lokums-testen?”
“5 råd, der får liv i grundfortællingen internt”
“Derfor skal en grundfortælling ikke fortælles med trompet”
“Hvor enkelt tør du gøre det?”