3. af 7 kendetegn ved brands med mening og retning

Gissssp, arghhh, ååhhhhhhh, fåååååårk, stååååååp. Det var nogenlunde lydsporet i mit hoved, da en af mine kunder sagde: ‘Er det ikke også lige meget – vi kommer jo aldrig til at skrive det nogen steder?’.

Vi havde arbejdet med en ultrakort formulering af virksomhedens formål et stykke tid, og det krævede åbenlyst lidt både at få de 2-3 linjer til at sidde i skabet og skabe enighed i ledelsen. Det er et godt tegn, så har vi nemlig fat i noget af betydning. Men selvfølgelig kan det være fristende at se stort på, om det nu lige bliver den ene eller den anden formulering, når løsningen ikke glider lige igennem.

Det. Kan. Bare. Få. Fatale. Konsekvenser.

For i dag hører branding ikke længere kun til i marketingafdelingen under kategorien ‘kampagner’. Branding sker hele tiden og alle steder. På gaden, til møder, på virksomhedens facebookside, på medarbejdernes LinkedIn profiler, til konferencer, konfirmationer og ekstremkondiløb. Derfor er branding mere end nogensinde alles opgave. Og det er uundgåeligt at skulle slippe kontrollen. Af samme grund er det afgørende, at I (først og fremmest i ledelsen) gør de her 4 ting, hvis I vil gøre medarbejderne til medfortællere af den bærende fortælling og brandet:

1) Bliv enige om hvilken overordnet værdi, I sammen skaber
for kunderne i jeres virksomhed – hvad er den fælles sag, der motiverer jer og samler jer?

2) Find ud af, hvordan det ultra kort kan fortælles
så ingen er i tvivl, og alle får hjælp til at finde de rette ord via en grundfortælling – hvis alle har hver deres version af, hvad I er til for, står jeres brand uklart!

3) Lad jer ikke nøje med det, I IKKE står for
– den slags er ofte nemmere at blive enig om, men giver ingen retning til hverken brand-fortællingen eller indsatserne i hverdagen

4) Skab et fundament, som enhvert budskab om, hvad I står for, kan bygge på
– så behøver medarbejderne ikke fise rundt og få ‘spørg-mor-jamen-mor-siger-jeg-skal-spørge-far svar’ på, hvordan I skal kommunikere dit og dat

Jeres evne til at sætte ord på og kunne snakke om, hvad virksomheden står for, kan blive den krog – det styrende punkt – mange savner i en tid, hvor branding er alles opgave (og ‘vi drikker kaffe’ eller ‘solen skinner, kom og køb’ ikke riiigtigg giver content-pote på f.eks. de sociale medier, vel?).

Når I lykkes med at engagere medarbejderne omkring en bestemt grundfortælling om virksomheden, vil I langt nemmere kunne finde tryghed i, at al jeres branding hverken skal eller kan styres fra marketingafdelingen. Medarbejdere, der føler sig inspireret til også at være medfortællere, er nemlig også inspirerende brandambassadører og i den grad værd at investere i!

Photo by NordWood Themes

__________

Læs hele serien om de 7 kendetegn ved brands med mening og retning
1: Bring brandet foran – flet formål ind i alt
2: 3 fælder bevidste brandledere undgår
3: Gør medarbejderne til medfortællere af grundfortællingen
4: Test brandet – hvilken af de to typer er I?
5: Bliv nem at forstå – brug små ord
6: 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt
7: Derfor skal brands gøre gode venner til rollemodeller