Smileyen har sneget sig ind i måden, de fleste af os skriver. Vi bruger den mere eller mindre bevidst til at understrege den følelse, vi gerne vil formidle i ord. Men er den altid god at bruge? Eller kan den i virkeligheden få os til at fremstå uprofessionelle?

Smiley

Der er noget folkeligt og indforstået over smileyen … og noget “tegneserieagtigt”. Måske endda barnligt. Det er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål – særligt hvis man er en af dem, der med tasterne kan fremkalde avancerede smileys, der græder snot, har strithår eller permanentkrøllede øjenbryn (der er helt sikkert nogen derude, der kan lave sådan nogle).

Bruger du smiley’s, når du skriver? Til kunder og samarbejdspartnere? Sniger der sig smileys ind i dine nyhedsmails? I dine webtekster?

Når en virksomhed får en vis seriøsitet og en vis gennemslagskraft, mister smileyen sin berettigelse. Den bliver for venskabelig. Dermed ikke skrevet, at din tone overfor kunderne ikke skal være venskabelig – du skal bare udtrykke det på en professionel måde i dit skrivesprog.