Processed with VSCOcam with s4 preset

Dengang jeg lærte at elske børnehavespørgsmål, var jeg mere grøn end Hulk, havde lige fået nye guldfarvede støvler med 12 cm hæl og sorte laksnuder – og min første rigtige opgave for en kunde, der plejede at få leveret tekst fra bureauets tungeste tekstforfatter: Bodil, der sad ergonomisk rigtigt på stolen, gik med læsebriller og drak te. [Indsæt synke-lyd]. Opgaven lød sådan her: 

Lav et magasin om økonomistyring, hvor [biip]s nye dataløsning bliver kommunikeret klokkeklart og særligt målrettet kommunerne. Her er en seddel med telefonnumre på udviklerne bag økonomistyrings-løsningen. PS Vi tænker et tema med bjerge …

Det er 15 år siden, og jeg kan stadig huske, hvor ubehageligt bevidst jeg var om, at jeg intet vidste om økonomistyring, kommuner og systemerne bag. Men jeg havde en deadline. Og kun en mulighed: Jeg måtte spørge dumt for at blive klogere.

Til min overraskelse synes ingen, mine spørgsmål var dumme. Alle takkede for at bringe dem op til overfladen igen, da de var så langt nede i deres stof, at de helt havde glemt, at det ikke var der, kunderne var. Magasinet blev både færdigt og godt.

Dengang var jeg “dum” og blev klogere af at spørge. I dag ved jeg, at de klogeste er dem, der husker at stille det, jeg kalder for børnehavespørgsmål.

Børnehavespørgsmål udfordrer nemlig alt det, der for virksomheden er så indlysende, at det virker for basalt at fortælle om:

  1. Hvorfor skal kunden overhovedet interessere sig for x?
  2. Hvad sker der for kunden, hvis han eller hun er ligeglad med x?
  3. Hvorfor er det ikke nok, at kunden gør det, han eller hun plejer? 
  4. Hvad får kunden ud af at bruge tid og ressourcer på x her og nu?
  5. Hvilken værdi kommer x til at skabe for kunden på sigt?   

+ Bonus-børnehavespørgsmål leveret af Thomas Bigum i en kommentar på LinkedIn:
Når en kunde IKKE køber, hvad er så forklaringen?

Svarerne på disse spørgsmål rammer præcis det, der har central betydning for, om kunden siger ja eller nej tak til tilbuddet – og dermed indgår i en relation med brandet.

Derfor bør alle, der vil tættere på kunderne, få tatoveret børnehavespørgsmålene på indersiden af panden og bruge dem i både små og store brandingopgaver.