Forestil dig det her scenarie: Kunderne handler og udtrykker sig i rosende vendinger. Trivselsmålingerne er positive. Der er netop kommet ny kantineordning. Der er ro på bestyrelsesarbejdet. Og på sidste udstilling blev alle bolcheskåle faktisk tømt. Nye muligheder åbner sig …

En medarbejder har fået en idé til et nyt tiltag, der har virket effektivt for andre i branchen.

I har fået noget nær et forærings-tilbud på et nyt sponsorat.

En samarbejdspartner præsenterer en pitch, der kunne være interessant.

Der er ansat en energisk og ambitiøs marketingchef (der godt nok bliver ved at spørge, hvad virksomheden egentlig står for?)

Kunderne efterlyser flere opdateringer, flere tilpasninger og flere services.

Der er også lige kommet et interessant udbud.

Og Morten fra erfa-gruppen har lige ringet: ‘gør klar til møde – we have a window of opportunity!’.

Sådan kan vind i sejlene sagtens se ud, men på et eller andet tidspunkt begynder ‘jæææs’ at lyde mere og mere som ‘hjææælp’, og trangen til at prioritere presser sig på:

For hvilke muligheder skal I gå efter, hvis I ikke kan overskue det hele?

Eller er det i virkeligheden bedre at ‘gøre det hele halvt’ for at undgå at give muligheder til konkurrenterne?

Og hvad med kunderne – nogen vil have det ene, andre værdsætter det andet, er det mest sikre ikke at være noget for alle?

Hvad er det egentlig, sådan helt ind til det essentielle, virksomheden er til for og derfor skal prioritere efter?

Den slags spørgsmål er ofte for store at tumle med i en hverdag fuld af drift, hvor mobilen vibrerer, indbakken svulmer, SoMe kræver opmærksomhed og endnu en medarbejder lige har brug for at vende noget.

Derfor ender store spændende spørgsmål som ‘hvorfor er vi til som virksomhed?’, ‘hvad er det dybest set, vi vil bidrage med til andre menneskers?’ og ‘i hvilken retning skal vi bevæge os, så vi står for noget stærkt og forståeligt?’ ofte som en stille insisterende uro inderst inde.

For retning er ikke ligegyldig, selv om der er vind i sejlene. I hvert fald ikke hvis I har højere ambitioner end at bevæge jer fremad, som vinden blæser. Vil I være blandt de virksomheder, der er drevet af – og sammen om – at gøre en forskel i menneskers liv, er I nødt til at investere tid og kræfter i de store spørgsmål:

  • Definere en meningsfuld berettigelse for jeres brand
  • Finde ind til det overordnede formål med alt det forskellige, I gør
  • Beskrive det i en inspirerende og fremtidsfokuseret grundfortælling
  • Gøre intention til handling i med eksekverbare idéer
  • Involvere medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere, for dette er ikke kun et markedsføringsprojekt!

Gør I det, bliver det meget lettere at træffe beslutninger om, hvorfor og hvordan I skal prioritere både muligheder, energi, tid og penge. På den måde kan en investering i en klar retning for virksomhedens indsatser og kommunikation også ses som en investering i at undgå at bruge ressourcer forkert.

Hvad er mon værdien af det?

Alligevel får jeg ofte spørgsmålet ‘hvad får vi konkret ud af det’?, når jeg taler om at investere i fælles retning. Jeg kan godt forstå det, for retning kan ikke ses – ikke før den bliver eksekveret i hvert fald. Men retning kan mærkes internt som:

Ro i maven.

Fokus.

Prioriteringsevne.

En masse nej tak’er.

Flere ja’er til det rigtige.

Beslutningskraft.

Sammenhæng.

Engagerede medarbejdere.

Mening og mere ‘aha-det-er-derfor-vi-gør-sådan’.

Stolthed over at være sammen om noget større.

En dybere følelse af mening i arbejdet.

Oplevelsen af at stå for noget og kunne sige ‘det her er os!’.

Ingen af os kan bestemme over de vinde, der blæser på markedet, men med en klar og meningsfuld retning, der er skabt indefra – ikke bare udefra! – kan vi meget lettere ensrette kræfterne, nå hen til drømmepositionen og vigtigere end noget andet (i min optik): Være med til at bygge en verden, hvor virksomheder bidrager på måder, der både skaber værdi i menneskers liv og på bundlinjen.

“Speed is irrelevant if you are going in the wrong direction”

MAHATMA GANDHI