2. af 7 kendetegn for brands med mening og retning

Alle virksomheder (og produkter) har en historie, der er værd at fortælle. Igen og igen. Fra alverdens vinkler. Men der er noget, du skal vide om, hvordan historien ikke skal fortælles, hvis den skal virke i dag. Kan du nikke genkende til fælde A, B eller C herunder, er der ingen grund til at fortvivle. Det vil mange kunne. Men kun de bevidste gør noget ved det, så de som det mest naturlige i verden fortæller om deres brand på en måde, så de fænger, vækker følelser og får andre med sig:

Fælde A) Den skal ikke have jeres virksomhed som hovedperson

Psst! Tjek hvor mange formuleringer i jeres mindset og kommunikation, der begynder med ‘vi’, ‘vores’, vores produkt’ eller ‘hos os’? Eller om der er nok af det, der tager afsæt i kunderne, og hvordan deres liv bliver bedre pga. det, I tilbyder? 

Fælde B) Den skal ikke begynde med ‘der var engang’

Psst! Kig på virksomhedens ‘about’ side og se, om fortællingen om jer begynder med, hvordan det hele startede og slutter med, hvad I har opnået frem til i dag? Eller om fortællingen – uden en traditionel begyndelse og slutning – fænger, fordi den engagerer kunden i, hvordan livet også kan være med jeres hjælp?

Fælde C) Den skal ikke være kompleks, selv om I er det

Psst! Spørg en medarbejder eller leder om, hvad virksomheden laver og læg mærke til, om forklaringen er forholdsvis lang og fuld af eksempler på alt det forskellige, I laver – eller om det er en simpel fortælling om, hvilken rolle I spiller i kundernes hverdag? 

Nutidens grundfortællingen om, hvad I står for, skal nemlig først og fremmest handle om kunderne og den værdi, I skaber for dem. Om hvordan jeres services, ydelser, produkter eller rådgivning passer ind i deres liv. Forandrer og betyder noget. Vækker følelser og engagerer. Og er værd at fortælle videre …

Definer jeres grundfortælling. Gør den fængende. Og let at blive en del af. For medarbejdere, kunder og alle brandets interessenter.

Photo by Jian Xhin

Læs hele serien om de 7 kendetegn ved brands med mening og retning
1: Bring brandet foran – flet formål ind i alt
2: 3 fælder bevidste brandledere undgår
3: Gør medarbejderne til medfortællere af grundfortællingen
4: Test brandet – hvilken af de 2 typer er I?
5: Bliv nem at forstå – brug små ord
6: 9 måder at gøre brandet mere menneskeligt
7: Derfor skal brands gøre gode venner til rollemodeller