Visitkort-1024x644

Tag en branche. Revisorbranchen for eksempel.

Revisorer arbejder med bogføring, momsindberetning, årsopgørelser, lønadministration og sikkert en masse andet, jeg ikke har forstand på.

Alt det, der står på “arbejder-med-listen”, arbejder alle revisorer med. 

Det giver ikke kunden svar på spørgsmålet: hvorfor skal jeg vælge jer frem for en anden revisor?

Lige som det ikke giver revisoren og hans team svar på: hvad er det, der giver så meget mening, at vi gider stå op og gå på arbejde hver dag for det?

Med andre ord giver selv “arbejder-med-lister” så lange som SKATs ventetider ingen – absolut ingen – form for positionering på markedet. 

Og nej, det er ikke nok at opremse det, man arbejder med, og så sige – og vi kan vores håndværk!

Det havde vi dælme da også regnet med, siger kunderne så bare.

Positionering kræver, at revisoren får gang i “arbejder-for-listen”. 

Revisorer (og alle andre) kan trods samme branche og samme arbejdsopgaver nemlig gøre det, de gør, med vidt forskellige formål for øje. Og dermed tiltrække vidt forskellige kunder.

Hos min nye revisor arbejder de for at skabe frihed for deres kunder. Det gør de bl.a. ved konstant at have blikket rettet mod optimeringsmuligheder, der sikrer mig og min virksomhed mere for pengene.

En 2. revisor kunne arbejde for at gøre revision til en tryg oplevelse og f.eks. tilbyde ekstra lange møder til at forklare tallene og trygheds-systematisere processen op til vigtige deadlines. Måske endda have et succeskriterie, der hed “ro i maven eller pengene retur”.

En 3. kunne arbejde for at iværksætterkunder forstår deres egen økonomi bedre og derfor med fordel specialisere sig i “gør-det-selv” kurser og lignende.

En 4. kunne arbejde for at give virksomheder optimale økonomiske beslutningsgrundlag og dermed oplagt sætte ind over for de behov, virksomheder i voldsomt vækst oplever.

Du kan sikkert selv komme på en 5. version?

Dybest set er der lige så mange arbejder for’er i verden, som der er mennesker med drivkraft og evner til at bidrage med lige netop det, de brænder for.

For det er det, positionering handler om: Skabe en plads, man gør til sin egen. Definere et strategisk rum, der sikrer retning i ens services og ydelser. Byde ind med noget, der har en særlig betydning. Kommunikere det på en måde, der giver mening og flere kunder.

Hvordan arbejder I i jeres virksomhed – arbejder I kun MED noget, eller arbejder I også dedikeret FOR noget? 

Hvis ikke, så få hjælp til at få stillet de spørgsmål, der gør jer klogere på jer selv – og gør jeres svar så konkrete, at de kan kommunikeres med retning og mening.